fredag den 13. april 2012

#4 Forberedelser til køb af bus


Vi søgte bus i Tyskland, fordi udbuddet her er mange gange større, kvaliteten er højere og brugtpriserne væsentlig lavere end i DK. De billigste busser er faktisk ikke de tyske busser, men ofte polske, franske eller italienske. Det er fordi reglerne for at importere brugte, udenlandske køretøjer i Tyskland er meget strenge. Det betyder at importerer private tyskere et køretøj til Tyskland, bliver det behandlet som om det aldrig havde været godkendt til at køre på vej før. Derfor er det nemmest at indregistrere busser med tyske papirer i Tyskland. Det er sådan set ligegyldigt for os danskere, så længe vi planlægger at indregistrere bussen i Danmark.

Andre steder hvor det også er nemt at finde gode busser, er Norge og Sverige. Begge lande har lempeligere regler end DK for store busser indregistreret som autocampere. Det har dels bevirket at der er en del busser indregistreret privat, og at gamle busser bevares til gavn for kulturhistorien og nostalgien. I Danmark bliver busser solgt til udlandet eller skrottet, så snart de ikke længere er kommercielt interessante.

Vi undersøgte registreringsafgiften for en bus der indregistreres som camper i DK. Vi fik tal fra skat der lå mellem 15.000,- og 30.000,- alt efter alder og stand. Autocampere betaler samme vægtafgift eller ejerafgift som almindelige biler. Desværre har vi i Danmark ikke en vægtafgiftskala for køretøjer indregistreret som almindelige biler eller autocampere over 2000 kg. I stedet har man sat en afgift på 101 kr. pr. 100 kg. pr. kvartal. Dertil skal lægges en udligningsafgift på 48 kr. pr. 100 kg pr. kvartal samt et tillæg på 1.000 kr. pr. år for biler uden partikelfilter.

Lad os prøve at regne vægtafgiften ud for en bus indrettet til autocamper, 11 meter lang, uden partikelfilter, og med en egenvægt på 11 tons:
11000 kg. divideret med 100 = 110
110 * (101 + 48) = 16.390 kr. pr. KVARTAL
16390 * 4 + 1.000 kr. =  66.560 kr. pr. ÅR i vægtafgift.


Vælger vi i stedet at beholde sæderne i bussen, og indregistrere den som privatbil. Så koster den samme bus pludselig 50 kr. pr. 100 kg pr. ÅR. Plus 14 kr pr. 100 kg pr. ÅR i udligningsgebyr. Her er intet tillæg for manglende partikelfilter. Så ser regnestykket således ud:
11000 kg. divideret med 100 = 110
110 * (50 + 14) = 7.040 kr. pr. ÅR

Vælger vi nu i stedet at indregistrere en endnu større bus med tre aksler, 13,5 meter lang, og en egenvægt på 14 tons som vores private køretøj, bliver tallene endnu værre:
Som autocamper: 84.440 kr. pr. år i vægtafgift.
Som bus: 6.440 kr. pr. år i vægtafgift.
Her bliver vægtafgiften for busser altså MINDRE jo større de er - så længe de ikke indrettes med køkken og sovepladser.

Hvis et busfirma derimod køber og indregistrerer en bus til erhvervsmæssig kørsel, så andrager både vægtafgiften, momsen og registreringsafgiften for køretøjet alt sammen et stort rundt NUL. Ingen regning. Et lastvognstog over 25 tons totalvægt koster fx. 1.276 kr. pr. år i vægtafgift. Og sådan er det.

Nu ved jeg godt at jeg har lovet mig selv ikke at skrive om politik på denne blog. Ingen regler uden undtagelser, så her kommer en lille historie fra det virkelige politiske liv: Charlotte Dyremose, datter af Henning Dyremose, er en ivrig rytter og hesteentusiast. Hun fandt at afgiftsreglerne for hesteinteresserede var urimelige. De måtte nemlig ikke sove i deres hestetransportere, og var derfor nødt til at have fx en campingvogn på slæb. Charlotte Dyremose havde selv haft problemet, og en af hendes veninder fik en stor bøde for at indrette soverum og toilet i en lastbil. Så nu er det lovligt at indrette beboelse i en lastbil der bruges til privat godstransport af udstyr til brug for motorsport, ridesport eller lign. Beboelsesdelen må bare ikke overstige 50% af varerummets længde. Der skal overhovedet ikke betales afgift af køretøjet. Lastbiler indrettet til privat godstranport betaler desuden kun mellem 3.200,- og 5.300,- i vægtafgift om året.

Nu har vi vist efterhånden fået slået fast at der er et misforhold mellem busser og lastbiler, alt efter hvilke regler de indregistreres efter. Afgifter og gebyrer har intet at gøre med hverken vej- eller miljøbelastning. Det5 drejer sig ene og alene om at forhindre visse former for brug af køretøjet. Undtagen når denne brug rammer en nu tidligere folketingspolitiker eller dennes veninde. Jeg er sgu ærlig talt en smule forarget!

Alt dette fører mig frem til pointen: Vi vælger at indregistrere vores bus i Tyskland. Det betyder igen at vi skal lede efter en bus med tyske papirer jævnfør de tyske regler for importerede køretøjer. Vi skal have en autocamper godkendelse på køretøjet, noget der koster lidt for selve papirarbejdet, men intet har med selve bussen indretning eller udstyr at gøre. Det er en godkendelse i henhold til regler om køre/hviletid fx.

At indregistrere en bus i Tyskland betyder også, at vi så ikke lovligt kan bevæge os over grænsen til Danmark med bussen, så længe vi har adresse i Danmark, uden at montere danske prøveplader på den. Kan vi leve med det? Det kan vi jo blive nødt til når vi nu vil have en bus at køre i. Omvendt sparer vi den danske registreringsafgift. Men vi undgår ikke helt at betale noget. Til gengæld er stort set alt billigere i Tyskland. Der må være visse fordele ved stordrift. Samtlige tyske afgifter og årlige gebyrer:
Skat: 6.525,- kr./år (og det var sådan set det).

Så skal vi så have forsikring til 3.750,-/år (for ansvar og kasko). Vejhjælp til 600,-/år (gælder i hele Europa). Det giver faste udgifter på bussen for i alt: 10.875,-/år.  

For at kunne betale skat i Tyskland, skal man have en postadresse i landet, og man skal have en tysk bankkonto. Postadressen skal ordnes på kommunekontoret i en tysk kommune. Bankkontoen kan klares over nettet. En tysk bankkonto sparer også en for et hævegebyr på 30,-/gang som de danske banker opkræver for at veksle fra kroner til euro. Man kan også hæve større beløb i Tyskland end med en dansk konto.

Således rustet er vi klar til at bestemme os for en bus og købe den. Det gør vi i indlæg #5, hvor der også kommer mere om selve syns- og registreringsproceduren i Tyskland. Tak for opmærksomheden så længe.

13 kommentarer:

  1. Tak for det! Så hvis man køber en lastbil. En lang en, og siger man skal køre orienteringsløb, så kan man indrettet 50% til bil og 50% til beboelse. Står der noget om hvor mange motorløb man skal deltage i?
    mvh
    Anders

    SvarSlet
  2. Hej Anders.

    Nej, det gør der ikke. Men det er din pligt at kunne redegøre for bilens brug. Og jeg forestiller mig at ex. SKAT i en evt. razzia ville kigge efter medlemsskab af ex. motor- eller veteranbilsklub, evt. kvitteringer for betalte tilmeldingsgebyrer osv. Således at de kan vurdere om du reelt bruger køretøjet til det du siger. Du skal nok forberede dig på at have snakketøjet i orden. ;o)

    Lastbilen er en rigtig god ide som "autocamper" set med danske afgiftsplagede øjne, men den har også sine begrænsninger. Fx er forbruget en vigtig faktor. En stor lastbil er svær at drive over 4,5 km/l. Og hvis du ikke har råd til det, får du ikke kørt ret meget. Den fylder også en del at have stående, så du skal have god plads. Desuden er det ikke alle steder man kan komme i store køretøjer, og når man kommer kørende vækker man en del opmærksomhed - selv på rastepladser etc. Især i Danmark er der en meget negativ holdning til autocampere generelt, når det kommer til parkering og overnatning, og det gælder da især for de rigtig store af slagsen.

    Det positive er så at din investering ikke er ret stor, så du kan lære af dine erfaringer rimeligt billigt, og så finde ud af hvad der er rigtig godt for dig i det lange løb.

    Alt mulig held og lykke med projektet, og du er hjertelig velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål.

    Mvh Jesper

    SvarSlet
  3. Hej Jesper


    Mange tak for svar.

    mvh

    Anders

    SvarSlet
  4. Det er ulovligt at montere danske prøveplader på en bil der er indregistreret i et andet land. Bare lige til info!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mente jeg havde svaret på det emne en gang - det er ikke ulovligt. Spørg SKAT/Politi. Jeg har gjort det flere gange.

      Slet
  5. Hej til Jette og Jesper.
    God info om lastbil/bus og evt indretning.
    Men tænker hvor mon I har fundet den præcise lovgivning om emnet. Syntes,at lige så mange du spørger,lige så mange svar får man. Har googlet højt og lavt.Helt svedig ved tanken om at skulle ændre på en færdig opbygning.
    Har du et link? Et som man kan printe ud og siden vifte med :-) om man bliver klemt op i en krog.
    Hvordan foløber jeres projekt? Tak og god sommer

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa, det kommer sørme an på hvad det er du vil, og hvad du skal bruge det til. Du skal ikke lytte til alle mulige mennesker der har en svoger der arbejder for en der kender en der måske har gjort et eller andet i den retning i 1960'erne engang. Man bliver forvirret på et meget højere plan, så.

      Du skal gå på dit regionale skattecenter, book en aftale med en der har et lidt dyrere slips end de andre, som ved hvad han taler om - spørg specifikt om at tale med en der har med store køretøjer til privat kørsel at gøre. Skriv alle dine spørgsmål ned, også de små dumme, og så få svar på det hele på en gang.

      Forsøg så ikke selv at forklare det for andre, eller indgå i diskussioner om emnet, for så bliver du bare selv i tvivl igen.

      Men hvis du stille et helt konkret spørgsmål, så skal jeg nok forsøge at svare - det er nemlig ikke ligegyldigt hvilket land du vil syne og indregistrere køretøjet i. Men jeg kan ikke svare præcist på et så bredt spørgsmål... Du er meget velkommen til at skrive igen.

      Vores projekt stallede omkring nytår, da vi endelig skulle køre mod syd. Trykluftsystemet blev utæt, og en vælgerboks til automatgearkassen røg sig en tur. Så vi pakkede en kuffert og drog til Portugal med fly.

      Her har vi så fået os en lejlighed, og er ved at købe en mc for at tage med vores gamle europæiske touringklub på ture til Middelhavslandene og Afrika. Vi har besluttet at beholde Lissabon som vores base i stedet for Danmark.

      Bussen afhænder vi igen, vi har ikke råd til både at have lejlighed og holde den kørende. Og det kan så være en erfaring til dig - det er brændstof- og vedligeholdelsesudgifterne der kan kvæle dig, hvis du har et lidt stramt budget, og ikke kan lave alting selv... Go' sommer og selv tak. ;o)

      Slet
    2. Tak for hurtig respons.Og hyggeligt og høre fra ligesindede.
      Jamen jamen..det jeg helt konkret spørger til:Ved du en lovtekst,der helt præcist angiver rammer for den der 49/51 % regel der gælder privat udnyttelse af lastbil. Således at den kan køre som anden udnyttelse(sport,cross o.a.
      Denne regel er formodentlig fast og ikke noget man forhandler sig til. Ja undskyld jeg er en plageånd,jeg ved det.Men da jeg læste det I havde skrevet..tænkte jeg:der er så lige ham/hende der ved noget.
      Portugal..okay,så træffes vi måske på Portugalnyt.Der er vi med.Vi render ofte rundt dernede.Men dog mest i det norlige Algarve.Nåe ja..mener dk mht. lastbilen. Tusind tak og mvh christian

      Slet
  6. Hej igen! Jamen, hvis du/I kommer i nærheden af Lissabon, så kig forbi Almocageme! God tur...

    Her links til detailforskrifterne. Det er bl.a. dem synshallen går ud fra: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=130888

    SvarSlet
  7. Hvordan er reglerne hvis du indregistrere en bus som lastbil, og derefter indretter den efter lyst?

    SvarSlet
  8. hej det lyder som om du er rimelig inde inde i love og regler

    hvis jeg køber en bus og vil bruge den som part/ diskotek bus hvilke regler gælder så?

    SvarSlet
  9. Hej
    Hvordan forholder det sig (i tilsvarende forskellige konstellationer) for en Bus.. bare med Veteran status ?

    SvarSlet
  10. Hej Jette og Jesper. Jeg kigger lidt på en bus i Tyskland som jeg overvejer at lave om til at bo i. Så så jeg jeres regnestyk. Hvor mange sæder skal der beholdes for at den kan indregistreres som bus og ikke autocamper?

    SvarSlet

Læg en kommentar - det er altid dejligt at få lidt feedback. Kommentarer bliver nu udgivet med det samme uden godkendelse.